A BOCSA JÁTÉK SZABÁLYAI

 

 

 

Általános áttekintés

 

A játék célja, hogy a nagy, "bocsa" golyót a legközelebb gurítsuk a kicsi, pallino golyóhoz. Az általános pálya méretet a mellékelt ábra mutatja. Egy másik jellemző pálya méret a 18 m x 3,6 m, de a pálya a rendelkezésre állóhely függvényében tetszés szerint variálható.

A bocsát gyakorlatilag bármilyen talajon játszhatjuk, pl. füvön, salakon, homokban stb. Játszhatjuk palánkkal/fallal határolt pályán is.

A bocsa készlet 8 db nagyobb méretű, u.n. "bocsa" golyóból, és egy kicsiből (melyet "pallinonak", vagy "Jack-nek" nevezünk) áll. Mindkét csapat 4-4 golyóval játszik. A golyókat színük, vagy a rajtuk el-helyezett minták alapján lehet megkülönböztetni.

A játék az alábbi módokon játszható:

A/ 1-1 játékos egymás ellen, 4-4 labdával

B/ 2-2 játékos egymás ellen, 2-2 labdával

C/ 4-4 játékos egymás ellen,.l-1 labdával

A 3-3 elleni játék nem jellemző, de játszható, játékosonként 1 labdával.

 

Általános szabályok:

l. Pénzfeldobással döntsük el, melyik csapat kezd.

2. A nyertes játékba hozza a "pallino" golyót a kezdő dobással. A pallinonak a felezővonal és a túloldali alapvonal között kell megállnia.  Ha ez nem sikerül, a másik csapat próbálkozhat.

3. Amelyik csapatnak előbb sikerül játékba hozni a pallinót, dobhatja az első bocsa golyóját úgy, hogy az minél közelebb kerüljön a pallinóhoz. Ezután a másik csapat következik, amelyik igyekszik még közelebb dobni a golyóját a pallinóhoz. Ha ez nem sikerül újból próbálkozhat. Minden esetben, ha a csapat golyója közelebb van a pallinóhoz, mint az ellenfélé, a másik csapat következik. Ha mindkét csapat eldobta az összes golyóját, vége a játszmának.

4. A játékosok bármikor kilökhetik az ellenfél golyóját a helyéről.A golyóknak a pálya területén kell maradniuk. Az a golyó, amelyik elhagyja a pályát, kiesik a játékból a játszma végéig.

Ha a pallino hagyja el a pályát, a játszma véget ér. A pallinót a szemközti oldalról hozza újra játékba az a csapat, amelyik a játszma elején tette.

5. Minden játszmában csak az egyik csapat gyűjthet pontot, annyit, ahány golyója közelebb van a pallinóhoz, mint az ellenfél legközelebbi golyója. A játszma nyertese kezdi a következő játszmát. A játék általában 12 pontig (vagy megegyezés szerint) tart.

6. A golyókat az alapvonal mögül kell indítani. Tetszőlegesen lehet dobni, lendíteni vagy gurítani. Dobáskor maximálisan figyeljünk a biztonságra. A többi játékos a pályán kívül, lehetőleg a dobó játékos mögött tartózkodjon.

7. Ha elegendő hely áll rendelkezésre, a játszmákat játszhatjuk felváltva a pálya két oldaláról. A csapattársak tetszőlegesen eldönthetik, milyen sorrendben dobják a golyókat.

8. Ha egy játékos tévedésből nem a megfelelő színű golyóval dobott, azt egyszerűen cseréljük ki a saját golyójára. Ha egy játékos tévedésből olyankor dobott, amikor nem ő következett volna, az ellenfél eldöntheti, hogy vissza helyezi-e az elmozdult golyókat az eredeti pozíciójukba.

 

Kiegészítő szabályok:   

A játék játszható fallal vagy palánkkal határolt pályán is.

A szabályok ez esetben is a fentiek, az alábbi kiegészítésekkel:

l. Játékba hozásakor a pallino nem érintheti a hátsó falat. Ha mégis így történik, a másik csapat próbálkozhat. A játszma folyamán a továbbiakban a pallino bármikor érintheti a hátsó falat.

2. Minden  golyó  bármikor érintheti  az oldalfalakat, de ha egy bocsa golyó a hátsó falat érinti, kiesik a játékból, és le kell venni a pályáról az adott játszma befejezéséig. Kivételt élvez ez alól a pallino után dobott első bocsa golyó. Ha ez érinti a hátsó falat, a dobást meg kell ismételni.

Ha a bocsa golyó előbb a hátsó falat, majd egy másik, pályán lévő golyót érint, az elmozdult golyót helyezzük vissza eredeti pozíciójába.

 

 

 

 

 

Vissza a főoldalra